بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان در فضای مجازی

بازاریابی دهان به دهان یا Word Of Mouth Marketing نوعی بازاریابی است که افراد در آن سعی می کنند تجربه خود را از یک محصول ، خدمت یا برند را به دیگران انتقال دهند . این نوع از بازاریابی تاثیر بسزایی در تجارت های نوپا خواهد داشت چرا که رشد ویروسی کسب و کارها خواهد شد .

خیلی از اوقات ، هنگامی که قصد خرید کالایی را داریم ، سعی می کنیم از تجربه افرادی که قبلا آن محصول را خریده اند استفاده کنیم . مثلا برای خرید لپ تاپ ایسوس از دوستانی که قبلا آن مدل از لپ تاپ را داشته اند درباره عملکرد آن سئوال می کنیم . توضیحاتی که ما از آشنایان یا متخصصین در یک حوزه می شنویم بیشترین تاثیر را بر روی تصمیم گیری ما دارد .

بازاریابی دهان به دهان بهترین ابزار برای ترویج یک برند

در بازاریابی دهان به دهان بیشترین توجه به ظرفیت مشتریان فعلی می باشد . در واقع همان ضرب المثل بازاریابان قدیمی که می گفتند : “مشتری راضی با خود مشتری می آورد ” را دنبال می کنیم . در این نوع از بازاریابی ما به دنبال ایجاد گفتگو درباره یک برند ، سازمان ، محصول ، خدمت یا یک رویداد می باشیم . هرچه این گفتگو سازنده تر و فعال تر باشد احتمال موفقیت بازریابی ما و انتقال مفاهیم افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه شاهد فروش بیشتری خواهیم بود .

در بازاریابی دهان به دهان به این اصل که ” قدرت در دستان مصرف کننده است ” توجه داریم . بازاریابان این حوزه معتقدند : “قدرتی که یک مصرف کننده برای انتقال پیام بازاریابی در اختیار دارد را هیچ گونه رسانه دیگری ندارد “.

بازاریابی دهان به دهان در فضای مجازی

بازاریابی دهان به دهان گذشته ای به بلندای تاریخ بشری دارد . انسان ها به صورت فطری و بنابر خصلت اجتماعی بودنشان ، تمایل دارند تا نظرات افرادی مشابه خودشان را درباره موضوعات مختلف بدانند . انسان ها سعی می کنند تا از برآیند نظرات به یک نتیجه منطقی برسند .

فضای مجازی یک موقعیت استثنایی و خاص را برای ارائه نظرات فراهم می آورد . همه ی انسان ها علاقه زیادی به نظردادن دارند . در واقع نظردادن وسیله ای برای ابراز وجود و نشان دادن لیاقت و شایستگی های افراد می باشد .

در انواع بازاریابی های آنلاین نظردادن یا همان کامنت گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است . در واقع تعداد و کیفیت کامنت ها ، قدرت یک محتوا را نشان می دهد . فروشگاه های آنلاین با ارائه محصولات متنوع و بازخورد دادن نظرات مشتریان ، امکان فروش بیشتر محصولات را برای خود فراهم می آورند .

توصیه پذیری کاربران ابزاری برای افزایش فروش

بسیاری از استارت آپ ها نظیر همگردی ، دیجی کالا ، فیدیبو ، آمازون ، ebay و فیدیلو با استفاده از نظرات کاربران خود ، سعی در ارائه خدمات و محصولات متناسب با نیاز مشتریانشان می نمایند . بازاریابی دهان به دهان دارای حجم عظیمی از بازاریابان می باشد زیرا که هرکدام از مشتریان که تمایل به شرکت در گفتگوها را دارند به عنوان یک بازاریاب قوی محسوب می شوند .

ارائه نظرات در شبکه های اجتماعی (نظیر اینستاگرام ، فیسبوک و پینترست) می تواند برای ما بسیار راهگشا باشد . چرا که بازاریابی دهان به دهان به عنوان یک شیوه بازاریابی درونگرا می تواند به خوبی بر روی مخاطب تاثیر بگذارد و مخاطب را به سوی هدف نهایی بکشاند .

شبکه های اجتماعی با ایجاد گفتگوهای تعاملی و سازنده باعث بازنشر محتوا و وایرال شدن (فراگیرشدن) آنها می شوند . در واقع شبکه های اجتماعی قوی ترین ابزار برای بازاریابی دهان به دهان می باشند . شبکه های اجتماعی با کمترین هزینه ، بیشترین فروش و بهبود تجربه کاربری را به ارمغان می آورند .

واقعیت آن است که در فضای مجازی بایستی بازاریابی محتوایی را در کنار بازاریابی دهان به دهان داشته باشیم . همانطور که داشتن صداقت مهمترین آیتم در بازاریابی محتوایی است ، دربازاریابی دهان به دهان هم نقش حیاتی خواهد داشت .

و در پایان …

امروزه بازاریابان به خوبی متوجه شده اند که هیچ تبلیغی به اندازه یک مشتری راضی نمی تواند باعث ترویج محصول آنها شود . بنابراین بازاریابان سعی به ترکیب بازاریابی سنتی با شیوه های بازاریابی مدرن و دیجیتال دارند .

در بازاریابی دهان به دهان کیفیت محصولات از اهمیت زیادی برخوردار می باشد . برای موفقیت در بازاریابی دهان به دهان نیاز است محصولات با کیفیتی ارائه شود تا ویژگی های آن محصول دهان به دهان بین مشتریان ترویج گردد . محصولات با کیفیت باعث می شود تا یک برند اعتبار خوبی را در بین مشتریان خود بیابد .

آنچه مسلم است در آینده سیستم های توصیه گر نقش پررنگ تری را خواهند یافت . آنها خواهند توانست با استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در هر لحظه بهترین پیشنهادات را به کاربران ارائه دهند .

بی نیاز از هر چیزی با مازبی

منبع : نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *